Вночі з 6 на 7 липня святкується наймістичніше і
до цього безтурботне слов'янське свято: Івана Купала.
Історія та етимологія свята
Назва «Іван Купала» має народно-християнське
походження та є слов'янським варіантом імені Іоанн Хреститель (грец. Ιωάννης ο
Βαπτιστής). Оскільки βαπτιστής, «баптістіс» — епітет Іоанна, що буквально
перекладається як «купатель, занурювач», у народі його звали Іваном Купалою
(Купайлою). Така назва свята була зумовлена і власне слов'янськими уявленнями:
купання (від праслов. *kǫpati) означає ритуальне обмивання, очищення, яке
здійснювалося у відкритих водоймах[4]. Тому, з одного боку, саме цьому має бути
зобов'язана поява епітету «Купала», «Купайла» — як переклад «Хреститель», а, з
іншого боку, назва свята пізніше була переосмислена народною етимологією та
ув'язана з ритуальними купаннями в річках під час цього свята.
Деякі науково-популярні та неоязичницькі видання
пов'язують свято з «язичницьким божеством» Купала. Дана точка зору не має
достовірних підтверджень, оскільки сумнівне існування в слов'янському
язичництві самого цього божества. Вперше божество «Купала» згадується в
Густинському літописі (XVII століття); воно є плодом непорозуміння —
літописець, знаючи про «ігрища» на Івана Купала, прийняв назву свята за ім'я
язичницького бога. Згодом це непорозуміння було повторено переписувачами, а
потім і ранніми дослідниками слов'янської міфології, в результаті чого у
слов'янському пантеоні з'явилося нове «божество».
Насправді ж Купала міг з'явитися в народних
уявленнях лише як фольклорна персоніфікація свята, що відбилася, наприклад, у
піснях. Натомість у деяких регіонах Русі називали свято Ярилин день, хоча не
виключено, що весняне рівнодення (новий рік) також було пов'язане з Ярилом. Це
був останній день русального тижня. Ярило був божеством весни й кохання, тому
його відповідниками є Камадева та Купідон. Після купальських ігор визначалися
пари суджених, а наступний день, Февронії Русальниці, протегував сім'ї та
любові. В давнину з цього дня й до Петра гралися весілля.
Традиції
Початок святкування Івана Купала.
Святкування розпочинається в заздалегідь
домовлених місцях, переважно біля річок. Дівчата плетуть вінки з польових
квітів і перед заходом сонця збираються на вигонах біля річок.[5]
Часто на свято Купала молодь запрошувала
музикантів, що грали на народних інструментах, які на скрипці, цимбалах,
сопілці окремо взятих чи в ансамблі.
Купало та Марена
Головні атрибути свята — це Купало й Марена
(Марена, Мара, Марина). Згідно зі слов'янським міфом Марена — зимове божество,
що морить землю стужею, а людину хворобами та голодом. Але в народі, зокрема на
Слобожанщині, її вважали старшою русалкою.
Власне святкування починалося з виготовлення
опудала головних персонажів свята — Купала та Марени. Так, на Поділлі й Волині
дівчата виготовляють Купала з гілки верби й прикрашають її квітами та вінками.
На Полтавщині в одних населених пунктах опудало Купала виготовляють із соломи,
прикрашають його стрічками й намистом, в інших замість солом'яного опудала
саджають дитя, яке виконує роль Івана Купала.[3] На Київщині та Одещині його
виготовляють із гілок будь-якого дерева.
Опудало Марени роблять у різних регіонах України в
залежності від традицій, які там склалися. На Полтавщині, наприклад, його
виготовляють із гілок чорноклену, вишні, соломи. На Слобожанщині — з гілок
чорноклену та трави.
Взявшись за руки, дівчата ходять навколо Купала й
Марени та співають пісень. Основною темою цих хороводів є кохання. Чоловіки й
жінки також сходяться на це видовище, але у співах участі не беруть.
Існують свідчення про обрядове дерево на свято
Купала, схоже на весільне гільце. Воно відоме як «Купа́ло» («Купа́йло»,
«Купа́йлиця»), проте могло також називатись, як і весільне деревце, гільцем.[6]
Дерево прикрашали стрічками, квітами й вінками; воно уособлювало рослинність
у період літа й очікування від неї щедрих плодів восени.
Вогнище
Купальське вогнище
Обов'язково розкладається велике вогнище, через
яке стрибають дівчата і хлопці поодинці або парами.
Купальське вогнище, згідно з переказами, має
велику магічну силу. Через купальське вогнище стрибають усі, проходячи таким
чином своєрідний ритуал очищення. Тож вважалося, що коли дівчина та хлопець,
які кохають одне одного, взявшись за руки, стрибають у парі через вогнище і
їхні руки залишаються з'єднаними, то вони, побравшись, все життя проживуть
разом. Проте в цьому видовищі можна бачити й інший бік — спортивний. Кожний
намагався стрибнути через вогнище якнайвище та якнайдалі, не забуваючи й про те,
щоб стрибок був гарним.
Традиція палити багаття
Своїм корінням вона йде в язичницьке минуле і
пов'язана з літнім сонцестоянням. Світловий день ставав все менше, чим охоче
користувалися темні сили. І щоб відігнати різного роду демонів, люди виходили
на масові гуляння навколо багать. Втім, збиралися не просто погрітися, а заради
змагальних стрибків - хто стрибне вище всіх над багаттям, той буде
найщасливішим. А вже над загасаючим вогнем, взявшись за руки, починали стрибати
закохані парочки. Якщо руки розчепити - залишатися разом їм не судилося, а якщо
втриматися разом - будуть любити один одного багато років.
Ще вогонь використовували для зцілення, вважаючи,
що якщо спалити в купальську ніч одяг хворої людини, вона незабаром видужає. Ну
а щоб надати нічному гулянню видовищності, сільські парубки підпалювали бочки і
з високого берега скачували їх у воду.
Вода на Івана Купала
Багато традицій на Івана Купала пов'язані з водою.
7 липня християни відзначають також день народження Іоанна Предтечі, який
хрестив Ісуса в Йордані. Тому вважається, що саме з цього дня купання у відкритих
водоймах стають безпечними - з річок та озер виганяється вся нечисть.
Протекція Купали над любителями поплавати і
попустувати в воді триває до Ільїна дня, який відзначають 2 серпня. Крім
цілющого купання, оздоровити тіло і душу здатна ранкова роса, а молодих дівчат
вона зробить ще красивішими. Вмиваючись вранці, ввечері дівчата пускають по
воді вінки, гадаючи на любов.
Трави на Івана Купала
На Івана Купала особливими цілющими силами
наділені польові трави і квіти - їх збирають, сушать і використовують потім
весь рік для лікування, захисту будинку від злих духів і пристріту.
Найголовнішою рослиною в цей день вважається
папороть. За легендою, в купальську ніч вона може зацвісти буквально на кілька
секунд - людина, що побачив це чудо, повинна зірвати квітку і бігти геть із
лісу, рятуючись від нечистої сили. Якщо втекти від злих духів вдасться, то
такий щасливчик навчиться розуміти мову рослин і тварин, а також зможе легко
відшукувати будь-які скарби.
|
Цей блог створений з метою спілкування з колегами-однодумцями, учнями та батьками. Ви знайдете тут матеріали для планування, інструктивно-нормативні документи, навчальні програми, корисні дрібнички. До Ваших послуг тести ЗНО, аудіо- та відеотеки за творами, що вивчаються.
Сторінки
- Поради учням
- 6 клас
- 7 клас
- 8 клас
- Уроки 9 клас
- 10 клас
- 11 клас
- ЗНО
- Схеми, таблиці
- ДПА
- Лінгвістика
- Олімпіади та конкурси
- Вислови про вчителя
- Вислови про мову
- Крилаті вислови
- Вислови про книги
- Обличчя української історії
- Експрес-уроки
- Література 1898-2016
- Літературні премії
- Теорія літератури
- Критерії оцінювання
- Завдання на літні канікули
- НАВЧАЛЬНІ ПРОГРАМИ
- Дистанційне навчання
- Зарубіжна література
четвер, 6 липня 2017 р.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар