13 січня -
Щедрий Вечір
та свято Маланки
За тиждень після
коляди, напередодні Нового Року (за старим стилем), - Щедрий Вечір. Це -
залишок стародавнього, імовірно, дохристиянського звичаю. За християнським
календарем - це день преподобної Меланії. В народній традиції обидва свята
об'єднались, і тепер маємо Щедрий Вечір, або свято Меланки.
Внаслідок
розбіжності, яка існує між
Григоріанським (світським) та Юліанським (церковним православним)
календарем, українці святкують Новий рік двічі в році: офіційне святкування
Нового року припадає на 1 січня, а 14 січня, яке залишилося в народній традиції
важливою складовою прадавнього календарного обрядового циклу українців,
сьогодні носить назву Старого Нового року.
У навечір'я
Нового року (тепер - 13 січня) у церквах відбуваються урочисті Богослужіння на
закінчення Старого року, щоб наприкінці року подякувати Богові за вже отримані
ласки і попросити нових на наступний рік. Як і на Свят-вечір, цього дня готують
святкову вечерю, яку в народі величають Щедрою, тому що страви цього вечора не
є пісними: тут на столі й кутя, і ковбаси, й холодець, і шинка...
Наддніпрянська
Україна і Гуцульщина святкують Щедрий Вечір як значне свято різдвяного циклу з
добре розвиненою обрядовістю. Галицьке Поділля не святкує, бо Щедрий Вечір у
галичан - напередодні Водохреща, тоді як на Наддніпрянщині це - «Голодна кутя»,
Богоявленне навечір'я.
В Україні на
Щедрий Вечір батько ховається від дітей за пирогами - символом щедрості,
багатства. Добродій Свирид Галушка з Київщини отак згадує Щедрий вечір:
- Мамо, а де
наші тато?
- А хіба ж ви
мене не бачите, діти?
- Не бачимо,
тату!
- Дай Боже, щоб
і на той рік ви так мене не бачили!
Оце так, було,
батько скажуть, перехрестяться і запрошують всю сім'ю до столу, до «щедрої
куті» — «щоб у достатках і спокої других свят дочекати!»
Тільки посідали
за стіл, а під вікном уже й щедрують:
Щедрий вечір,
пане господарю,
Стережи, Боже,
твого товару,
Твого товару,
всякого статку,
Молім Бога за
отця, за матку.
Добрий вечір!
Щодо страв
Щедрого Вечора, то вони не скрізь однакові: понад Дніпром печуть пироги з м'ясом
і смажать гречані млинці на свинячому смальці, на півдні України фігурують
бублики, а в гуцулів - вареники чи, як вони кажуть, «пироги».
Обряд
"Водіння Кози"
«Як було мені
років дванадцять, - продовжує Свирид Галушка, - водили ми козу. Зібралося нас
аж восьмеро козоводів! Ми що дві-три хати мінялися, бо ж кожному цікаво бути
козою...
- Як же ви
робили козу?
- Та як - оце
вистружемо обруча з білолозу. На грубшому кінці розколина - роги. Тоншого -
вставляємо в розколину і в'яжемо мотузком. Роги обмотуємо лепехою, щоб кращі
були. Біля рогів з обох боків дерев'яні ложки - вуха. На протилежному кінці
обруча - ломачка з віхтиком: це хвіст.
Кому припаде
бути козою, одягає обруч - щоб ріжки приходились на голову, а хвіст - за спину.
Накидають кожуха - вовною догори. Спереду запинають, щоб тільки роги, вуха та
«морду» видко було. Рукави звисають донизу - це ніби передні ноги кози. Однією
рукою коза тримається за ломачку і трясе віхтиком - «крутить хвостом».
Крім «кози», є в
компанії ще «кіт» з торбою на сало - це найменший із хлопців, перебраний за
кота з довгими вусами. Він нявчить - просить сала.
Як добре
смеркне, починаємо водити «козу». Завидна з «козою» не ходять.
Приходимо до
хати, один біжить під вікно і гукає:
- Дядьку,
пустіть козу до хати, бо змерзла!
А дядько ніби
відмовляється: так належиться по звичаю:
- Немає де тій
козі розгулятися - тісно в хаті!
- Та пустіть, бо
змерзла!
І так до трьох
разів козовод проситься, а дядько відмовляє. Нарешті каже:
- Та я вже
пустив би, але... що дядина скаже?
Козовод - до
дядини:
- Будьте
ласкаві, дядино, пустіть, бо й козенята померзнуть!
- Навіщо ви нам
здалися? Уже пізно, діти спати збираються, налякаєте їх!
- Та пустіть,
дядино, бо коза мерзне. М-е-е!...
- Я хату
помастила, припічок білила, а ви мені пустку зробите!
Коза знову:
«Ме-е-е!»
- Та йдіть уже,
йдіть... Тільки добре співайте!
Першим іде
старший козовод і веде «козу», за ними - «кіт», а за «котом» - всі щедрівники.
Увійшли, поскидали шапки, «добрий вечір» сказали - не разом, а хто коли зайшов.
Поставали серед хати, і старший козовод починає:
Нуте, панове,
Нуте, мурове,
Поставайте
вряду,
Я козу веду!
«Коза» і «кіт»
тупають у такт пісні - витанцьовують. А діти смикають - то «козу» за хвоста, то
«кота» за вуса... тішаться! Щедрівники всі хором співають:
Наша козиця -
Вже стара птиця,
Недавно з Києва,
З довгими
кісьми:
- Ногами стопчу,
- Рогами сколю,
- Хвостом змету!
Що на горі вовк
з вовченятами,
То в долині коза
з козенятами.
Ой, де взявся
вовк
Та козу натовк,
А вовченята - за
козенята.
Де взявся заєць
Став козу лаять:
- Ой, ти,
козиця,
Старая птиця,
Діточкам та й не
матиця.
Ухопила серпок,
Та й по полю:
скок, скокі
Нажала сніпок
Та й змолотила,
Своїх діточок
Та й накормила!
Ой. не йди,
коза,
У темні ліса,
Там
стрільці-гонці
З острова
Хортиці!
Що перший
стрілець -
Козак-молодець,
Ударить козу під
правоє вухо.
З лівого вуха
потекла брюха!
Тиць, коза
впала,
Хвіст свій
задрала.
«Коза» падає,
задирає хвіст і вдає, що мертва. «Кіт» її ніби обнюхує, крутячи вусом. Хор
щедрівників співає далі:
Треба козиці три
куски сала.
«Кіт»:
Мяу, мяу...
сала!
Щоб коза встала.
Хор:
Ой, устань,
козо.
Та й струсися!
По цьому дому,
По господарю
Ізвеселися!
«Коза»
схоплюється і починає танцювати. Хор співає:
Ой, слухай,
козо,
Де труби гудуть,
Там млинці
печуть,
То і нам дадуть!
«Коза» йде до
печі, задирає морду і нюхає. Хор:
Хозяїн іде,
пожиток несе.
Перший пожиток:
Мірочка гречки
На варенички.
Другий пожиток:
Мірочка жита,
Щоб коза сита.
Третій пожиток:
Решето вівса,
Зверху ковбаса,
Та й щедрівка
вся!
За ці щедрівки -
Кварта горілки,
А з цеї мови
Будьте здорові!
Пісня
скінчилась. Щедрівники, звертаючись до господарів, кажуть всі разом - в один
голос:
- Будьте здорові
з празником!
Старший козовод
— до «кози»:
- Кланяйся
хазаїну й хазайці!
«Коза»
кланяється господареві, господині та всім дітям - по черзі. Господар дарує
щедрівникам пиріг чи копійок п'ять грошей. «Кіт» - до господині:
- Мяу, мяу...
сала, щоб коза брикала!
Козовод:
- Дайте, дядино,
сала, бо кіт здохне!
- Нема сала,
миша вкрала! - говорить господиня. Або: Сало - погасало! Не звикайте до сала,
бо й нам мало!...
А «кіт» усе
нявкає, товчеться навколо господині, аж поки та дасть йому шматок сала. Сало -
«котові» в торбу, пиріг - у мішок козоводові, а гроші - в скриньку скарбникові.
Виходячи з хати,
щедрівники кажуть:
- Прощавайте!
Дай Боже, щоб того року діждали!
Вийшли на
вулицю, оглянулись навколо - скрізь темно... Село вже спить, тільки ген-ген на
горі світиться: то дівчата «Меланки» справляють. Козовод:
- Хлопці, ходім!
Прийшли,
заглянули у вікно, а там уже й парубки з «Меланкою» - поскидали машкари, за стіл
сідають. Ми всі разом:
- Ме-е-е!...
Дівчата, чуємо,
гукають:
- Козоводи
прийшли, пускайте їх до хати!
Парубки
відчинили нам двері, ми ввійшли, свій «дохід» - на стіл... Гуляємо всі разом!
Меланка
За стародавнім
міфом, окрім сина, у всеєдиного Лада, вірного побратима бога Місяця, була ще
донька, яку всі називали Миланкою, бо вона була така мила й чарівна.
Одного разу коли
князь-Місяць був на полюванні, лютий змій викрав із срібного терема Миланку й
запроторив у підземне царство. Визволив її славний богатир Безпальчик-Васильчик
і з нею одружився. Ось чому після Щедрого Вечора святкують Василя, у жертву
приносять свиню, яка вважається місячною твариною, а Васильчик став
покровителем цих тварин. Тому, за народними звичаями, на Меланку готували
свинячі нутрощі, по них ворожили, який буде врожай, а з свинячих ніжок варили
«дриглю», щоб у людей не боліли ноги. Вшановували Меланку-Миланку за якомога
багатшими столами, бо то є продовження Щедрого Вечора з усіма його добрими
богами і душами предків.
Парубоча «Меланка»
За «Меланку»
вбирається парубок, що вміє «штуки викидати» - добре жартує.
«Меланка» має
свій «почот», сама не ходить! Почот неабиякий: орач з чепігами від плуга, сівач
з сівнею через плечі, дід з гарапником, ведмідь, коза, журавель, циган, циганка
і чорт з ріжками.
Все це - в
кожухах догори вовною, в машкарах, лахмітті, підмальоване білою глиною,
замащене сажею, з клоччя зроблені бороди, вуса, патли... Одним словом - хто як
зумів!
Ватага рухається
селом з жартами, вигуком, сміхом. «Циганка» пристає ворожити, «циган» - коні
міняти, «ведмідь» танцює, «коза» грає на скрипці, а «журавель» - найвищий
парубок у селі - вибиває в бубон.
Діти юрбами
бігають за парубочою «Меланкою», та й старі не раз вибігають на вулицю, щоб
подивитись на веселу компанію...
До кожної хати
ватага не заходить - йде туди, де збираються дівчата. Дозвіл щедрувати парубки
випрошують піснею під вікном:
Ой, господар,
господаречку,
Пусти в хату
Меланочку,
Меланочка чисто
ходить,
Нічого в хаті не
пошкодить.
Як пошкодить, то
помиє,
Їсти зварить та
й накриє.
Добрий вечір!
- Просимо!
Ватага лишає в
сінях свої ціпки та гарапники, обмітає чоботи від снігу і заходить до хати:
- Добрий вечір
вам у хаті!
- Доброго
здоров'я! А які ж ви кумедні, - щебечуть дівчата, - і ведмідь, і коза... А
Грицько який! Де це ти таку хустку доп'яв? Мабуть, мати каглу затикала?!
- Мовчіть, дівчата,
- «Меланка» соромиться!
- Ха... Ха...
Ха... Диви, як побіліла! Грицьку, чого ж ти вуса не збрив?
Отак жартують
над «Меланкою», а «вона» - байдуже: шукає віника сміття розкидати, свіжих
глиняків - припічок «мастить».
Господині знають
цю звичку і все ховають, щоб «Меланка» не знайшла.
Щедруючи, хлопці
висміюють кепських господинь:
Наша Меланка -
неробоча,
На ній сорочка
парубоча ...
Люди ідуть на
жнива,
А Меланка - на
пива!
Люди ідуть з
серпами,
А Меланка - з
шклянками!
Люди нажали по
сім кіп,
А Меланка - один
сніп!
Пішла Меланка на
містечко,
Купила собі
пасьминечко.
Пряла вона - від
кур до кур,
Напряла починків
- один гур!
Дала кицькам
мотати,
Кицьки взяли -
втікати!
Збіглися люди -
дзвонити,
Кицьку з
починком ловити!
А ловили - не
вловили,
Нашу Меланку
похвалили...
- Та годі вам! -
обзиваються дівчата. - Якоїсь кращої співайте! Козо! Де ти?
В середину кола
входить «коза» і починає вибрикувати - танцює під спів хору:
Го-го-го, коза!
Го-го-го, сіра!
Го-го-го, біла!
Ой, розходилася,
розвеселилася
По всьому дому,
по веселому!
Де коза ходить,
там жито родить!
Де не буває, там
вилягає...
Де коза - ногою,
там жито - копою!
Де коза - рогом,
там жито - стогом!
А в нас на
Сандрівці усі хлопці - стрільці.
Встрілили козу у
правоє вушко,
В правоє вушко -
в саме сердечко!
Тут коза впала,
нежива стала,
А міхоноша бере
дудочку:
Надулась жила,
коза ожила
Та й пішла коза,
та й стрибаючи,
Та стрибаючи,
гасаючи,
Своїх діток та
шукаючи!...
Трррт, коза!
«Коза» тупнула
ногою - аж шибки на вікнах задрижали, і танець зупинився.
- Добра «коза»,
гарно танцює!
- Гарно, тільки
засапалася, як дід Марко у ярмарку. Бач - роги помокріли!
- А ти що хотіла
- вибити «козу» закаблуками і щоб піт не виступив?!
- Дівчата, орач
іде! Бач, як чепіги носить!..
В середину кола
ввійшов орач. Хор співає:
Твої воли, Мої
воли -
Гей, гей! А
впереді Два ведмеді -
Гей, гей! А в
пригоні Дві вороні -
Гей, гей! В
колесниці Дві синиці -
Гей, гей!
Коли хор співає,
орач, тримаючи поперед себе чепіги, вистукує ногами в такт пісні. Після орача
витанцьовує сівач, а далі - ведмідь, журавель і, нарешті, чорт з рогами. Все це
викликає багато сміху і влучних дотепів.
Коли щедрівка
скінчилась, хлопці скидають машкари і на запрошення дівчат сідають до столу.
Дівоча «Меланка»
Водять «Меланку»
й дівчата. Дівоча «Меланка» має поважніший характер. Дівчата вибирають найкращу
з-поміж себе і одягають її «молодою» - вінок, стрічки, багато намиста. Друга з
дівчат убирається за молодого, що зветься Василем - жупан, шапка, шаровари,
чоботи. Вся дівоча ватага іменується дружками.
Дівчата з
«Василем» та «Меланкою» до хати не заходять - щедрують під вікном:
Ой, на річці, на
Йордані,
Добрий вечір на
Мелані.
Щедрий вечір,
добрий вечір,
Добрим людям на
сей вечір!..
Наша Меланка, як
біль, біла,
Нашу Меланку
журба з'їла.
Васильчику-чічільчику,
Посію тебе на
городчику,
Та буду тебе
шанувати:
Тричі на день
поливати!
Тричі на день
поливати
І в неділю
підгортати!
Або ще
заспівають «дністрянської Меланки»:
Наша Меланка у
Дністрі була,
У Дністрі була,
дністровую воду пила,
На камені ноги
мила,
Білий хвартух
замочила:
- Повій, вітре,
буйнесенький,
Висуши хвартух
тонесенький!
- Повій, вітре,
туди-сюди,
Висуши хвартух
межи люди!
- Повій, вітре,
на болото,
Висуши хвартух,
як золото!
- Повій, вітре,
на дубині,
Висуши хвартух
на дівчині!
Добрий вечір!
- А, здорові
були, дівчата! Котра з вас «скарбник»? Щоб Меланці «на вінок» гроші кинути?!...
Отак колись
щедрували!
Дівчата ворожать
Хоч дівчата і
самі з «Меланкою» ходять, і парубочу «Меланку» частують вечерею, проте
знаходять час поворожити.
Ворожать
переважно так само, як на «Андрія» ворожили. Бігають попід вікна слухати,
питаються прохожих чоловіків: «Дядьку, як вас звати?», кидають через хату
чоботи - куди впаде чобіт носком, туди й заміж вийде... Перелічують кілки в
плоті: «удівець, молодець...» Дівчата-гуцулки зав'язують собі очі хусткою і
навпомацки лічать кілля в плоті до дев'яти. Дев'ятий перев'язують хустинкою і
ранком див-ляться: рівний, гарний - наречений такий буде, а як кривий,
горбатий, то й «доля» крива!... На Гуцульщині ще годують кота варениками, як на
«Андрія» пса годували, щоб довідатись: «Котра з нас перша заміж піде?»
На Слобожанщині
дівчата розкладають опівночі вогнище на березі річки, на льоду прорубують
ополонку і чекають, щоб добре розгорівся вогонь. Коли вогнище розгорілось,
кожна з дівчат бере тліючу головню і кидає її в ополонку: затріщить вогонь на
воді - за багатого заміж піде, тільки «пшикне» головня і тріску не видасть - за
бідного!
В різних районах
України існують свої форми ворожіння. Ось деякі з них:
виходять на
вулицю, і яка тварина зустрінеться першою - таким і буде суджений: якщо пес, то
лихим, а життя собачим, вівця - тихим і сумирним тощо;
біля воріт
насипають три купки зерна, а вранці перевіряють: якщо нечіпане, то сімейне
життя буде щасливим, і навпаки;
кладуть під
подушку гребінця і, лягаючи спати, промовляють: "Суджений-ряджений,
розчеши мені голову!". Хто присниться, з тим і випаде одружитись;
або перед сном
кладуть в тарілку з водою кілька цурпалків з віника, приказуючи:
«Суджений-ряджений, перевези через місток». Якщо вранці цурпалка пристала до
вінця, то дівчина побереться з тим, хто їй наснився.
Дівки-чарівниці
в цю ніч збирають «дивацьке» зілля «нечуй-вітер». Хто його знайде - а росте
воно в таких місцях, що тільки чарівниці знають - той може зробитися «нечуваним
і небаченим»...
На
Лівобережжі про «нечуй-вітер» існує
повір'я, що це зілля росте взимку по берегах рік та озер і що його можна
збирати, від 13-го грудня починаючи. А в ніч проти Нового Року, опівночі, це
зілля має найбільшу силу; проте зрячі люди не можуть його знаходити. Треба
просити сліпих, бо саме вони відчувають присутність «нечуй-вітру» - він їм очі
коле. Це зілля ніби допомагає переправлятися через рік і є корисним для
рибалок. Про «нечуй-вітер» згадують і народні пісні, як ось: «Ой, поріс чебер
під нечуй-вітром...»
Чародійна ніч...
Серед нашого
народу існує поетичне повір'я, що новорічна ніч для віруючих людей «розкриває
небо, і вони можуть просити у святих все, що їм забагнеться: перетворення води
на вино, каменя - на хліб, глини - на мід».
На Гуцульщині в
цю ніч ґаздиня бере опівночі на голову чоловічу шапку і з хлібом та коновкою
виходить до води. Там вона тричі занурює хліб у воду і примовляє: «Не хліб ся
купає в воді, але я - в здоров'ї і силі!» Набираючи води в коновку, вона
примовляє: «Я не беру воду, але мід і вино!...» Повертається ґаздиня до хати,
всі сплять - ніхто нічого не чує. Вона навшпиньках, без найменшого шелесту
підходить до своїх дітей і торкається їх голів мокрим хлібом, примовляючи:
«Абисьте були такі величні, як святий Василь величний». У коновку ґаздиня кидає
кілька срібних монет. Ранком на Новий рік вся родина вмивається тою водою, і це
«принесе щастя на гроші через увесь рік!»
Новорічна ніч на
Гуцульщині - свято печі. «Цілий рік вона робить службу, а на Василя йде в
танець - вона ся віддає!» - так кажуть гуцули про піч. Ранком на «Меланки»
ґаздині старанно змащують піч глиною - «аби не кляла, що немащена!»... Ніхто
тої ночі не спить на печі, не сідає - «бо тяжко їй танцювати...» Звечора на піч
кладуть овес - «аби мала чим коня годувати, бо вона їде до міста на ґерць».
О.
ВОРОПАЙ «Звичаї нашого народу»
Немає коментарів:
Дописати коментар