ВІТАЮ ВАС НА МОЄМУ БЛОЗІ

10 клас



Іван Семенович Нечуй-Левицький.
Повість «Кайдашева сім’я»



ТЕСТИ:

1.  Про кого слова: “Який гарний парубок, хоч і білявий, які в його веселі очі”?
2. Кому належить вислів: “В мене свекруха люта змія: ходить по хаті, полум,ям дише…”?
3. Упізнай героїню: “Її очі з м,якеньких стали зразу тверденькі. Брови насупилися, а осміх злетів з уст і ніби вилетів з хати”?
4. Хто з персонажів сказав: “А я вам, мамо, не наймичка. Я й у своєї матері не була наймичкою…”?
5. Упізнай героїню: “Її краса так засліпила йому очі,.. що вона здавалася йому не дівчиною, а русалкою…”?
6. Кому належать слова і про кого мова: “У нас була, як рожа цвіла, а тепер стала, як квітка в,яла…”?
7. Про кого йдеться: “Діло ніби горіло в її руках. Вона оджимала плаття й разом поралася коло печі”?
8. Кому належать слова: “А ти хотіла згорнути руки та й сидіти? Чого це ти розходилася? Та я тобі не подивлюся в зуби”?
9. Назвіть героїню: “… висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем”?
10. Назвіть імена Кайдашів. Де вони мешкали?
11. Як Карпо познайомився з Мотрею? Якого вона роду?
12. Чому починаються сварки між Мотрею та свекрухою?
13. За яких обставин познайомився Лаврін з Мелашкою? Звідки вона, якого роду?
14. Куди пішла Мелашка від свекрухи? Хто її повернув?
15. Як помер старий Кайдаш?
16. Через що виникали сварки між молодими сім,ями?
17. Чому Кайдашиху дражнили на селі “безокою економшею”?
18. Через що була остання сварка і як закінчується повість?


ВІДПОВІДІ:

1. Про Лавріна подумала Мелашка.
2. Мотря.
3. Кайдашиха, коли була у Довбишів і дивилася на Мотрю.
4. Мотря.
5. Мелашка.
6. Мелашка.
7. Мотря.
8. Кайдашиха.
9. Маруся Кайдашиха.
10. Омелько,Маруся, Карпо, Лаврін; с.Семигори.
11. Була з багатого роду Довбишів. Пішов до її будинку, вона була сама, підмазувала хату; ввечері зустрілися на танцях.
12. Стара спала та охала, а Мотрю змушувала все робити, ще і повчала. Потім розповідала по селу, яка вона лінива і нічого не вміє робити.
13. Їхав понад Россю, побачив серед поля квітку – то була дівчина, дочка Охріма Балаша з Бієвиць. Мала багато братів та сестер, бідно жили.
14. Пішла у Київ з бабою Палажкою, залишилася у проскурниці. Пішли шукати Лаврін, мати та свекруха, яка пообіцяла, що їй ніхто лихого слова не скаже.
15. Багато пив, почали ввижатися чорти. Приходив до нього херсонський чумак та й завів його на греблю. Там і знайшов його мірошник (утопився).
16. Через курку, півня, кабана, що рив картоплю; Мотриного коня, кухоль, грушу.
17. Під час сварки Мотря вибила свекрусі деркачем око, вона осліпла.
18. Сварка була через грушу, яку Лаврін прищепив у дитинстві, що росла на Карповій половині. Груша всохла і між родинами настав мир.

Іван Нечуй-Левицький. Українська література. 
Тестові завдання. Підготовка до ЗНО
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді
1. Вкажіть справжнє прізвище Івана Нечуя-Левицького:
А Нечуй;
Б Левицький;
В Рудченко;
Г Панасенко;
Д Фітільов.
2. Чому Іван Нечуй-Левицький відмовився від духовної кар’єри і вибрав шлях викладача та українського письменника?
А бо пішов за порадою батька;
Б бо випадково обрав цей шлях;
В бо вважав, що таким чином принесе більше користі своєму народові;
Г бо послухав маму;
Д бо змушений був так вчинити, адже не було вільної парафії, де він міг би служити.
3. Де вперше була надрукована повість І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»?
А у щомісячнику «Киевская старина»;
Б у львівському журналі «Правда»;
В у Полтаві, в журналі «Рідний край»;
Г у Женеві, в збірнику «Громада»;
Д у львівському журналі «Громадський друг».
4. Події якого періоду змальовано в повісті І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»?
А часів Київської Русі;
Б кріпаччини;
В XIV ст.;
Г перших десятиліть після реформи 1861 р.;
Д початку XX ст.
5. Хто з українських письменників сказав, що повість І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» «належить до найкращих оздоб українського письменства»?
А І. Франко;
Б М. Коцюбинський;
В М. Старицький;
Г Б. Грінченко;
Д І. Карпенко-Карий.
6. Хто сказав, що повість І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» — «сміх крізь сльози»?
А Панас Мирний;
Б Іван Франко;
В Михайло Драгоманов;
Г Іван Білик;
Д Олена Пчілка.
7. Зразком якого жанру є твір Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»?
А історичної повісті;
Б філософського роману;
В історичного роману;
Г реалістичної соціально-психологічної повісті;
Д реалістичної соціально-побутової повісті.
8. Хто і кому з персонажів повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» дав саме таку образну характеристику: «На словах, як на цимбалах грає, а де ступить, то під нею лід мерзне, а як гляне, од її очей молоко кисне»?
А Мелашка свекрусі;
Б Кайдашиха Мелашці;
В Кайдашиха Мотрі;
Г Мотря свекрусі;
Д Мелашка Мотрі.
9. Хто з персонажів повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» вважав, що вісь воза зламалася тільки тому, що він поїхав по снопи в неділю?
А Омелько Кайдаш;
Б Карпо;
В Лаврін;
Г Кайдашиха;
Д Мотря.
10. Чий це портрет: «Під старою грушею, на зеленій траві спав молодий парубок, підклавши під голову білу свиту… Чорне волосся на голові, чорні рівні брови дуже виразно блищали на білій свиті. Запалене лице було чорне, але дуже молоде»?
А Карпа (І. Нечуй-Левицький, «Кайдашева сім’я»);
Б Лавріна (І. Нечуй-Левицький, «Кайдашева сім’я»);
В Миколи Джері (І. Нечуй-Левицький, «Микола Джеря»);
Г Максима Беркута (І. Франко, «Захар Беркут»);
Д Чіпки (Панас Мирний, «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»).
000
11. Як називається твір І. Нечуя-Левицького, центральна постать якого — онук запорізького лицаря Байди?
А «Іван Виговський»;
Б «Хмари»;
В «Афонський пройдисвіт»;
Г «На Кожум’яках»;
Д «Князь Ієремія Вишневецький».
12. У центрі уваги повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» перебуває:
А сім’я як осередок суспільства;
Б кожен член сім’ї — індивідуальність;
В Маруся Кайдашиха як голова сім’ї;
Г сини Кайдашів як господарі землі, за якими майбутнє;
Д невістки Кайдашів як ідеальні образи українських жінок.
Тестові завдання з вибором кількох правильних відповідей
13. Вкажіть ознаки творчості І. С. Нечуя-Левицького:
1 правдиве змалювання побуту, пейзажу, інтер’єру;
2 сентиментально-ідилічне змалювання побуту, обрядів, природи України;
3 вираження просвітительських ідей;
4 розширення зображально-виражальних можливостей українського слова;
5 використання об’єктивно-епічного стилю повісвтування;
6 використання розповіді від першої особи;
7 присутність яскраво вираженої особи оповідача.
14. Серед художньої спадщини І. С. Нечуя-Левицького є твори такої тематики:
1 історичні;
2 життя українських селян до та після реформи 1861 р.;
3 про життя інтелігенції;
4 про життя духовенства;
5 про життя українців в еміграції;
6 про тягар солдатчини;
7 про почесний обов’язок служби в російській царській армії українських селян.
15. Вкажіть персонажів повісті І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»:
1 Омелько Кайдаш;
2 Микола Джеря;
3 Маруся Кайдашиха;
4 Панас Круть;
5 Лаврін;
6 Карпо;
7 Мелашка.
16. Вкажіть твори І. С. Нечуя-Левицького:
1 «Рибалка Панас Круть»;
2 «Дві московки»;
3 «Лихий попутав»;
4 «П’яниця»;
5 «Афонський пройдисвіт»;
6 «Хмари»;
7 «Перехресні стежки».
17. Які прийоми застосовує І. Нечуй-Левицький у повісті «Кайдашева сім’я» для розкриття характерів персонажів?
1 майстерно будує діалоги, що рухають дію;
2 дає лише авторську характеристику дійовим особам, зовсім не використовує діалогів;
3 вдало підбирає побутову лексику, в тому числі вульгаризми;
4 вдало добирає слова із зменшено-пестливими суфіксами, які відображають характери персонажів;
5 створює комічні ситуації, які розкривають духовну порожнечу персонажів;
6 в уста персонажів вкладає мову штучну, що не відображає їхнього становища, характеру;
7 малює гротескові картини.
18. Позначте рядки, в яких записано своєрідність розгортання сюжету повісті І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»:
1 автор використовує принцип нагнітання епізодів, сцен, ситуацій, колізій;
2 розгортання сюжету відбувається у психологічному плані через показ етапів у житті персонажів;
3 використання діалогів, що рухають сюжет;
4 характер конфлікту дозволяє розкриватися прихованим пружинам безперервних сімейних сварок;
5 суб’єктивізм автора в окресленні конфлікту;
6 органічне переплетення двох світів — природи і людини;
7 використовує вставні епізоди (сон, спогад і т. д.), що уповільнює дію.
19. Позначте рядки, в яких записана тематика повісті І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»:
1 суспільні процеси в тогочасному селі, розпад патріархальних норм родинного життя;
2 змалювання буднів родини Кайдашів;
3 індивідуалізм егоїстичних натур;
4 життя села за кріпаччини;
5 участь українських селян у російсько-турецькій війні;
6 відображення народницького руху;
7 відображення стосунків у сім’ї між чоловіком і дружиною.


Тестування

Іван Нечуй-Левицький. Повість «Кайдашевасім΄я»

I-варіант


1.У якому році було написано твір І Нечуя-Левицького «Кайдашевасім'я» ?
А  1878p. ;                      В  1886p. ;     Б  1879р. ;          Г  1887р .


2 ВизначтежанртворуІ Нечуя-Левицького«Кайдашевасім'я» .
А Реалістична соціально-психологічна повість ;
Б історичний роман ;
В роман-хроніка ;
Г реалістична соціально-побутова сатирично-гумористична повість .

3 Яка реальна сім'я була прототипом Кайдашевої ?
А Кайдашів ;      В Мазурів;     Б Балашів ;      Г Довбишів .

4.На чому І .Нечуй-Левицький зосереджує основну увагу у творі «Кайдашева сім'я» ?
А На нещасливій долі українського народу ;
Б на коханні ;
В на сім'ї як осередку суспільства ;
Г на показі важливих історичних подій

5. Хто висловився про «Кайдашеву сім'ю »такими рядками :« «Кайдашева сім’я» з погляду на високо-артистичне змалювання селянського життя і добру композицію належить до найкращих оздоб українського письменства» ?
А Іван Франко ;
Б Михайло Коцюбинський ;
В Леся Українка ;
Г Максим Рильський ;
Д Павло Тичина .

6.Що в українській культурі стало символом родинних чвар, сварливості (за повістю І .Нечуя-Левицького«Кайдашевасім'я») ?
А груша ;   Б мотовило;  В горщики ; Г полотно ; Д курка . 

7. Визначте художньо-виражальні засоби, ужиті в словах із твору «Кайдашева сім'я » «сало в печі шкварчало сердито та голосно» .
А Порівняння ,гіпербола ;
Б метафора,епітети ;
В метафора,гіпербола ;
Г порівняння ,епітети ;
Д синекдоха .

8До композиційних особливостей повісті «Кайдашева сім'я» не належить
А поділ твору на дев’ять частин
Б нагнітання сцен сварок, колізій
В розкриття характерів героїв через діалоги
Г розгортання подій переважно в одному селі
Д детальний опис весілля Карпа і Лавріна

9 Родина Балашів з повісті «Кайдашевасім΄я» живе
А На Запоріжжі
Б Западинцях
В Семигорах
Г Зачіплянцях
Д Кобиляках

10 Омелько Кайдаш вірив, що той, хто постить у п’ятницю, не буде
А у вогні горіти
Б у пеклі смажитись
В у воді потопати
Г чорта лякатися
Д гроші губити


11 Установіть відповідність між цитатною характеристикою і персонажем твору І Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» .
1 «Під її солодкими словами ховається гіркий полин »     
2 «Рівна, як струна, гнучка, як тополя,гарна, як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком »
3 «Веселі сині, як небо, очі світились привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум'яні губи – все подихало молодою парубочою красою »
4 «Гострі темні очі були ніби сердиті »
5 «Серце з перцем »

А Мелашка
Б  Маруся Кайдашиха
В  Карпо
Г  Лаврін
Д  Мотря


12 Установіть відповідність
Репліка
А Це нечиста сила мене давила... Двадцять пасок з’їла в Києві, а за двадцять першою такий гріх трапився.  Послинив нечистий усе лице, й губи, й щоки.
Б Одривай хату од цих злиднів!Що б тамне коштувало, одривай, а ні, я сама одірву.
В Не жаль мені ні села, ні роду, жаль мені тільки чоловіка. Мабуть, він за мною побивається, коли одразу так залило мою душу сльозами.
Г Шкода мені тебе! У мене ще не було такої доброї та робочої наймички, як ти.
Д Скинь її з драбини додолу, нехай собі голову скрутить, щоб знала, як лазити на наше горище.

Героїня
1 Кайдашиха
2 Мотря
3. Мелашка
4 баба Палажка

   
Тестування

Іван Нечуй-Левицький. Повість «Кайдашевасім’я»

II-варіант
1 І. С. Нечуй-Левицький увів в українську літературу новий жанр —
А  історичний роман
Б  історична повість
В  соціально-побутова повість
Г  соціально-психологічний роман
Д  пейзажна новела

2 Іван Франко назвав повість «Кайдашевасім΄я» І. Нечуя-Левицького
А всеобіймаючим оком Правобережної України
Б найкращою оздобою українського письменства
В ареною людських пристрастей
Г широким та вільним розмахом думки
Д світлою незайманою квіткою народної поезії

3 В стилістичному відношенні «Кайдашева сім’я» є зразком
А  імпресіонізму
Б  символізму
В  романтизму
Г  експресіонізму
Д  реалізму

4 Темою повісті «Кайдашевасім΄я» є зображення
А життя нетипової для України селянської родини
Б життя українського села в пореформену добу на прикладі однієї родини
В родинних перипетій в українському селі в добу кріпацтва
Г сімейного селянського побуту до закріпачення українських земель
Д життя селянської родини як зразка сім΄ї з патріархальним устроєм

5 Причиною  конфлікту між родинами Карпа  та  Лавріна  Кайдашів  була
А  стара груша
Б  нова клуня
В  обдерта коза
Г  руда кицька
Д  шкіряна калитка

6 Серед іншого, Мотря сподобалась Карпові за те, що в неї
А  очі з іскрою
Б  сорочка з квітками
В  борщ з пампушками
Г  серце з перцем
Д  чобітки з підборами

7 Події в повісті «Кайдашева сім’я» розгортаються в такій послідовності:
А одруження Лавріна — одруження Карпа — смерть Кайдаша — всихання груші
Б смерть Кайдаша — одруження Карпа — одруження Лавріна — всихання груші
В одруження Карпа — одруження Лавріна — смерть Кайдаша — всихання груші
Г одруження Карпа — одруження Лавріна — всихання груші — смерть Кайдаша
Д всихання груші — одруження Карпа — смерть Кайдаша — одруження Лавріна

8 Серед героїв «Кайдашевоїсім΄ї» облесливість, фальшива манірність,
надмірна повага до панів властиві
А  Кайдашу
Б Мелашці
В Лаврінові
Г  Карпу
Д  Кайдашисі

9 Незважаючи на свій піст по п’ятницях, Омелько Кайдаш
А  упав з даху й розбився
Б  згорів під час пожежі
В  був пограбований і вбитий розбійниками
Г  повісився
Д  упав у воду і втопився

10 Родина Довбишів з повісті «Кайдашевасім΄я» живе
А Зачіплянцях
Б Кобиляках
В Семигорах
Г На Запоріжжі
Д Западинцях

11 Установіть за ключовими моментами повісті І.Нечуя-Левицького «Кайдашевасім΄я» правильний порядок розгортання сюжету.
А Цілу зиму й весну Кайдашенки прожили в ладу.
Б «Коли я буду вибирать собі дівчину,то візьму гарну,як квіточка,червону, як калина в лузі,тиху,як тихе літо»,  -  сказав веселий Лаврін.
В Поховали сини Кайдаша з великою честю.
Г  Наступного дня Мелашка вирушила в дорогу разом з іншими молодицями. Вона почувала себе вільною і щасливою.
Д Через тиждень Кайдашиха перестала звати Мотрю серденьком і орудувала нею, як наймичкою..

12 Елемент сюжету                        Епізоди
1 експозиція                                      А сватання й одруження Карпаз Мотрею
2 зав’язка                                           Б розмова Карпа й Лавріна про одруження
3 розвиток дії                                    В всихання груші
4 кульмінація                                    Г сварка через грушу
Д лікування Омелька Кайдаша бабою Палажкою

"Кайдашева сім'я" І.Нечуя-Левицького  
Тести
Тестовий контроль за результатами уроків з цієї теми.
Підсумковий контроль за творчістю І.Нечуя-Левицького. Застосовувався після проведення двох уроків. Розроблений відповідно до вимог 12-бальної системи оцінювання з указанням рівня знань. На рівні "засвоєння" тести з варіантами, на рівні "розуміння" - відкриті питання, "застосування" - відкриті питання, що потребують грунтовних знань з теорії та історії літератури, рівень "творчості" вимагає написання короткої творчої роботи-есе. Теми останніх підібрані так, щоб виключити можливість списування з підручника та збірників, а також враховують тип мислення та діяльності школяра.

Рівень засвоєння і відтворення (Оцінка 1 – 3):
Назвіть 2 – 3 твори І.Нечуя-Левицького.
Кайдашевих синів звали: а) Омелько і Лаврін; б) Лаврін і Карпо; в) Карпо й Омелько.
Яка частина літературного псевдоніму письменника є його прізвищем?
Назвіть історичні романи І.Нечуя-Левицького.
Назвіть імена героїв повісті "Кайдашева сім’я".
Рівень розуміння (Оцінка 4 – 6)
У яких жанрах працював І.Нечуй-Левицький?
Дайте визначення соціально-побутової повісті.
Назвіть засоби творення комічного в повісті І.Нечуя-Левицького "Кайдашева сім’я".
Які суспільні процеси вплинули на сімейні стосунки Кайдашів?
Рівень застосування (Оцінка 7 – 9)
Назвіть відмінні ознаки гумору й сатири.
У чому виявився новаторський підхід І.Нечуя-Левицького до реалізації селянської теми?
Визначте основні особливості стилю письменника.
Що мав на увазі І.Франко, коли говорив про І.Нечуя-Левицького як "виключно українського письменника"?
Що в творчості І.Нечуя-Левицького дало підстави І.Франкові назвати письменника "великим артистом зору"?
Рівень творчості (Оцінка 10 – 12)
Напишіть творчу роботу на одну з тем:
Рецензія на один із прочитаних творів І.Нечуя-Левицького.
"Кайдашеві звички" в сучасному житті.
Моє ставлення до синів і невісток Омелька Кайдаша.






Панас Мирний
Роман з народного життя “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”

ТЕСТИ:
1. Кого в романі названо «польовою царівною»?
2. Кого називали Махамедом?
3. Про кого слова: «Як підстрелена горлиця тіпається, б’ється, тихо туркоче й стогне»?
4. Хто говорив про Чіпку: «У Чіпки й серце добріше й душа чістіша… А що він п’є? То його лихо п’є »?
5. Яка з чотирьох частин є екскурсом в минуле?
6. Про кого йдеться: «От з кого беріть, дітки, примір, як у мирі жити! – не одна, не дві матері радили своїм дочкам і зятям…»?
7. Кому належать слова: «Що я тепер? Людський попихач. Наймит. Пропало… Все пропало…»?
8. У кого Чіпка служив у наймах?
9. За яких обставин і хто вигукує слова: «Так оце та правда! Оце вона!»?
10. З ким Чіпка пас громадську отару?
11. Назвіть героїню: «…весела, моторна, працьовита. Вона була сиротою, невеликої вроди, але так запала в серце, що забув і про великий посаг, і про незвичайну красу майбутньої жінки»?
12. Упізнай персонажа: «Начальство його любили за те, що був до всього здатний, моторний, сильний і розумний»?
13. Хто пообіцяв Чіпці написати прошеніє в суд, коли у нього відібрали землю?
14. «Розбишацька дочка» — хто це?


ВІДПОВІДІ:
1. Галя .  2. Максим, батько Галі.  3. Мотря – мати Чіпки.   4. Христя. 5. Частина ІІ.   6. Грицько та Христя.  
7. Чіпка.    8. У вівчара  діда Уласа був підпасачем.   9. Галя, коли Чіпку забирали з двору за вбивство сім'ї 
10. З Грицьком.   11. Христя.  12. Максим.   13. Порох.  14. Галя про себе.



Панас Мирний. Українська література. Тестові завдання. Підготовка до ЗНО
Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді

1. Вкажіть справжнє прізвище Панаса Мирного:
А Рудченко;
Б Руденко;
В Руданський;
Г Білик;
Д Левицький.
2. Кому належать слова: «Вся моя слава — Україна, якби я їй добра хоч на мачину зробив, то б мені і була слава, я більшої не хочу»?
А І. С. Нечую-Левицькому;
Б І. Я. Франку;
В Панасу Мирному;
Г Іванові Білику;
Д Б. Грінченку.
3. Яку з названих драм написав Панас Мирний?
А «Безталанна»;
Б «Сава Чалий»;
В «Лимерівна»;
Г «Назар Стодоля»;
Д «На Кожум’яках».
4. Де вперше окремою книжкою було видрукувано роман Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»?
А у Женеві;
Б у Відні;
В у Санкт-Петербурзі;
Г у Варшаві;
Д уЛьвові.
5. Під якою ще назвою, крім «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», друкувався цей твір Панаса Мирного?
А «Подоріжжя од Полтави до Гадячого»;
Б «Чіпка»;
В «Пропаща сила»;
Г «Лихі люди»;
Д «П’яниця».
6. У якому з цих творів Панас Мирний змальовує учасників народницького руху?
А «Лихий попутав»;
Б «Лихі Люди»;
В «Чіпка»;
Г «П’яниця»;
Д «Повія».
7. Вкажіть новий жанровий різновид роману, започаткований Панасом Мирним?
А історичний;
Б соціально-побутовий;
В соціально-психологічний;
Г філософський;
Д фантастичний.
8. Який із цих епізодів є кульмінацією роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»?
А поразка Чіпки в боротьбі із земством;
Б арешт Чіпки після злочину;
В трагічна смерть Галі;
Г знайомство Чіпки і Галі;
Д одруження Чіпки.
9. Кому з персонажів твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» належать слова: «Скрізь неправда… Скрізь!.. Живеш, нудишся, тратиш силу, волю, щоб куди заховатись від неї, втекти від неї, плутаєшся в темряві, падаєш, знову встаєш, знову простуєш, знову падаєш… коли б можна, — увесь світ випо-лонив, а виростив новий… тоді б, може, й правда настала!..»?
А Чіпці;
Б Максиму;
В Грицькові;
Г батькові Чіпки;
Д Лушні.
10. Хто з персонажів твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» висловлює такі думки «Ні, краще тихо, мирно, чесно заробляти й поживати… А дасть Господь діток діждати, — вигодуємо, виростимо їх на добрі і до школи віддамо… Хай змалку вчаться… Може, вони в книжках тих вичитають, як ще краще жити, ніж ми з тобою!»?
А Чіпка;
Б Галя;
В Грицько;
Г Христя.
Д батько Максима.
11. Хто з персонажів твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», дізнавшись про страшний злочин Чіпки, іде до волості, щоб заявити на нього?
А Галя;
Б Могря;
В Христя;
Г Грицько;
Д сусід.
12. Хто з персонажів твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» часто вживає такі прислів’я: «Своя сорочка ближче до тіла. Дарованому коню в зуби не дивляться. Як багатство, то й щастя»?
А Чіпка;
Б Максим;
В Христя;
Г Галя;
Д Грицько.
13. Чий це портрет (за романом Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»): «Ішов справді парубок. На перший погляд, йому, може, літ двадцятка назбиралося. Чорний шовковий пух тільки що висипав на верхній губі, де колись малося бути вусам. Ніс невеличкий, тонкий, трохи згорблений, темні карі очі — теж гострі; лице довгообразе, козаче…»?
А Грицька;
Б Максима;
В Остапа Хруща;,
Г Чіпки;
Д МиронаГудзя.
14. Кого так описує Панас Мирний у романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»: «Високого зросту, статний, бравий, широкоплечий, як із заліза збитий, а до того ще й меткий, як заєць, співун, реготун…»?
А Максима Гудзя;
Б Мирона Гудзя;
В Чіпку;
Г Грицька;
Д Остапа Хруща.
15. Для характеристики якого образу в романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панас Мирний вживає епітети «висохла», «згорблена», »почорніла»?
А баби Оришки;
Б Явдохи;
В Христі;
Г Мотрі;
Д Галі.
16. Хто з персонажів роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» названий «польовою царівною»?
А Галя;
Б Христя;
В Мотря;
Г Явдоха;
Д баба Оришка в молодості.
17. Хто є співавтором Панаса Мирного в написанні роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»?
А Іван Білик;
Б Іван Нечуй-Левицький;
В Іван Франко;
Г Борис Грінченко;
Д Михайло Драгоманов.
Тестові завдання з вибором кількох правильних відповідей
18. Вкажіть основні риси творів Панаса Мирного:
1 увага до соціальної проблематики;
2 висвітлення порочної буржуазної моралі;
3 зображення типів «нових людей» епохи, вмотивованість їх поведінки і вчинків;
4 ідеалізація відсталих, консервативних рис селянства;
5 гуманізм, розкриття духовного світу персонажів;
6 романтизація усіх персонажів;
7 проведення ідей просвітительського реалізму.
19. Позначте рядки, в яких записано своєрідність композиції роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»:
1 принцип послідовного викладу подій;
2 багатоплановість сюжету;
3 органічне переплетення світу природи і людини;
4 екскурси в минуле;
5 публіцистичні відступи;
6 лаконізм зображених подій;
7 наукові відступи.
20. Вкажіть твори Панаса Мирного:
1 «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»;
2 «Кайдашева сім’я»;»
3 «Микола Джеря»;
4 «Повія»;
5 «Лихо давнє й сьогочасне»;
6 «Лихі люди»;
7 «П’яниця».
21. Вкажіть дійових осіб роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»:
1 Мирон Гудзь;
2 Матня;
3 Микола Джеря;
4 Нимидора;
5 Остап Хрущ;
6 Лушня;
7 Максим Беркут.


Тема. ПАНАС МИРНИЙ. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ. «ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ?»

Варіант 1

1. Панаса Мирного в українській літературі вважають...
А Романтиком.
Б Засновником критичного реалізму.
В Майстром-пейзажистом.
Г Корифеєм української прози.

2. Панас Мирний народився 13 травня...
А 1849 року.
Б 1759 року.
В 1858 року.
Г 1831 р.

3. Батьківщиною Панаса Мирного...
А Є Черкащина.
Б Сумщина.
В Полтавщина.
Г Чернігівщина.

4. З 1858 по 1862 роки Панас Мирний навчався...
А У Київському університеті.
Б Бобринецькій повітовій школі.
В Полтавський духовній семінарії.
Г Гадяцькій повітовій школі.

5. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» писався у термін...
А 3 1900 по 1903 pp.
Б З 1872 по 1875 pp.
В 3 1883 по 1886 pp.
Г 3 1875 по 1882 pp.

6. Перший друкований художній твір Панаса Мирного — це...
А «П’яниця».
Б «Лихо давнє й сьогочасне».
В «Лихий попутав».
Г «Лимерівна».

7. До якого циклу творів Панаса Мирного належить твір «Як ведеться, так і живеться»?
А Про життя української інтелігенції.
Б Батьків і дітей.
В Селянство.
Г Рідну природу.

8. У1903 році в журналі «Киевская старина» уперше легально було опубліковано роман...
А «Чіпка».
Б «Лихий попутав».
В «П’яниця».
Г «Пропаща сила».

9. За яким твором Панаса Мирного у 1955 році на кіностудії імені О. Довженка створено фільм?
А «Лимерівна».
Б «Повія».
В «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Г «П’яниця».

10. «Уся творчість Панаса Мирного — це сила і краса рідної літератури». Дане висловлювання належить...
А М. Кропивницькому.
Б М. Старицькому.
В М. Лисенку.
Г М. Коцюбинському.

11. Прообразом баби Оришки із роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»...
А Є Терпилиха, героїня твору І. Котляревського «Наталка Полтавка».
Б Бабуся письменника.
В Мати, героїня твору Т. Шевченка «Наймичка».
Г Няня, кріпачка Панаса Мирного.

12. Чий це портрет: «Тонкий, цибатий, як журавель, з рижуватим, шорстким, як на ведмеді волоссям, з великими, розумними сірими очима, з товстою, униз обвислою губою...»?
А Карпа Дровиченка.
Б Лейби.
В Василя Семеновича Польського.
Г Канцеляриста Чижика.

Варіант 2

1. Справжнє ім’я, прізвище та по батькові Панаса Мирного...
А Іван Семенович Чайченко.
Б Панас Олександрович Кандиба.
В Панас Якович Рудченко.
Г Павло Іванович Губенко.

2. Панас Мирний — син...
А Священика.
Б Бухгалтера.
В Учителя.
Г Дрібного чиновника.

3. Роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» братів Радченків за жанровою спрямованістю...
А Є соціально-психологічним.
Б Соціально-побутовим.
В Історико-психологічним.
Г Історико-філософським.

4. Панас Мирний звернувся до літературної діяльності через те, що...
А Вимушений був заробляти на життя.
Б Мав бажання бути відомим на Україні.
В Прагнув служити народові.
Г До цього його спонукала мати.

5. Ідеалом справжньої людини-борця для Панаса Мирного був такий літературний герой...
А Орач (І. Франко «Гріє сонечко»).
Б Гонта з твору (Т. Шевченко «Гайдамаки»).
В Отаман Гамалія (Т. Шевченко «Гамалія»).
Г Назар Стодоля (Т. Шевченко «Назар Стодоля»).

6. Доля «маленької людини» яскраво відображена у творі Панаса Мирного...
А «Лихо давнє й сьогочасне».
Б «Лихі люди».
В «Лови».
Г «П’яниця».

7. Де вперше Чіпка («Хіба ревуть воли, як ясла повні?») зустрівся з Галею?
А На ярмарку.
Б У полі.
В Біля криниці.
Г На березі річки.

8. Кого вважають автором твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні? »
А Панаса Мирного і М. Лисенка.
Б Панаса Мирного і І. Білика.
В І. Білика і О. Білецького.
Г Виключно Панаса Мирного.

9. «Цілеспрямована, зігріта глибокою любов’ю до народу, творчість письменника найвірогідніше від усього засвідчує, чим жила ця людина — суворий літописець епохи »,— так зазначив про цілісність особистості Панаса Мирного, видатного письменника-реаліста...
А О. Гончар.
Б О. Білецький.
В С. Васильченко.
Г І. Франко.

10. Роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» складається з такої кількості частин...
А П’яти.
Б Семи.
В Чотирьох.
Г Дев’яти.

11. Яке із прислів’їв не згадується у творі « Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
А «Козак — не без щастя, дівка — не без долі».
Б «Вовка ноги годують».
В «Дарованому коневі в зуби не дивляться».
Г «Хто шукає — той знайде».

12. Для відкриття пам’ятника якому видатному письменнику Панас Мирний доклав багато зусиль?
А М. Гоголю.
Б М. Коцюбинському.
В О. Пушкіну.
Г І. Котляревському.



КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1
«Життєвий і творчий шлях І. Нечуя-Левицького та Панаса Мирного»

Варіант І

Початковий та середній рівні (Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.)
1. Через що наприкінці твору І. Нечуя-Левицького найчастіше сварилися сім'ї Карпа та Лавріна Кайдашів?
А) переділ земельного наділу в полі;              
Б) поділ волів та возів з батьківської спадщини;   
В) худобу, що лізла в шкоду, за грушу;            
Г) постійні бійки між дітьми.

2. Чий це портрет: «Низенька, чорняка, заквітчана польовими квітами, вона й трохи не була схожа на селянок, часто запечених сонцем, високих, дуже неповоротких дівчат. Маленька, кругленька, швидка й жвава, одягнена в зелене убрання, між високим зеленим житом,— вона здавалася русалкою»?
А) Галі з роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»;
Б) Мелашки з повісті «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького;
В) Мотрі з повісті «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького;
Г) Христі з роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».

3. Назвіть основні літературні напрями в українській літературі 70-90-х років XIX століття.
4.  Продовжіть речення. «Соціально-психологічний роман – це ...»

Достатній рівень (Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали.)
5.  Зіставте образи старих та молодих Кайдашів із «Кайдашевої сім'ї»  І. Нечуя-Левицького.
6.  Визначте спільне в художній манері І. Нечуя-Левицького і Панаса Мирного.

Високий рівень (Правильна, змістовна відповідь оцінюється в 4 бали.)
7.  Виконайте одне із завдань.
А) Складіть тези на тему «Українська ментальність, національний характер, народна мораль та етика в повісті "Кайдашева сім'я" І. Нечуя-Левицького.
Б) Напишіть твір-роздум «Хто такий Чіпка правдошукач чи злочинець?» (за романом Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»).



Варіант II

Початковий та середній рівні (Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.)
1.  Після чого героїня твору І. Нечуя-Левицького» Кайдашиха перестала знущатися з Мелашки?
А)  Як з матір'ю поговорив Лаврін;  
Б)   як молодша невістка повернулася з Києва;
В)   як Мелашка народила їй онука;
Г)   як її попередили батьки Мелашки.

2.  Чий це портрет: «Дівчина була невелика на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина»?
А) Галі з роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»;
Б) Мелашки з повісті «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького;
В) Мотрі з повісті «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького;
Г) Христі з роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».

3.  Які українські періодичні видання були в 70-90-х роках ХІХ століття?
4.  Продовжіть  речення.   Соціально-побутова повість це – …

Достатній рівень (Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали.)
5. Зіставте образи Чіпки і Грицька з роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
6.  Визначте відмінне в художній манері І.Нечуя-Левицького й Панаса Мирного.

Високий рівень (Правильна, змістовна відповідь оцінюється в 4 бали.)

7.  Виконайте одне із завдань.
А) Складіть тези до теми «Актуальність повісті "Кайдашева сім'я" І. Нечуя-Левицького».
Б)  Напишіть твір-роздум «Проблема життєвого вибору героїв роману "Хіба ревуть воли, як ясла повні?"».



Питання для підсумкового річного оцінювання 
за курс 10 класу з української літератури

1. Ідейну спрямованість «Зажурилась Україна...» становить...
А Критика загарбницької політики ворога.
Б Уславлення ролі козацтва в історичному процесі.
В Заклик до мирного населення єднатися з козацьким військом для захисту рідних земель.
Г Спрямування зусилля на поліпшення умов життя українського народу.

2. Із яким зовнішнім ворогом бореться козацтво у творах «Гей, не дивуйтеся, добрії люди», «Чи не той то хміль»?
А Із турками.
Б Татарами.
В Печенігами.
Г Ляхами.

3. Яке містечко стало одним із фольклорних символів непереможності війська Хмельницького та й українців загалом, що згадується у творі «Чи не той то хміль»?
А Корсунь.
Б Жовті Води.
В Пилявці.
Г Полтава

4. Події якого періоду змальовано в повісті І. С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»?
А часів Київської Русі;
Б кріпаччини;
В XIV ст.;
Г перших десятиліть після реформи 1861 р.;
Д початку XX ст.

5. Мелашка(І. С. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я») зважила-ся залишитися в Києві, оскільки:
А Місто вразило її своєю красою.
Б Набридли приниження з боку Кайдашихи.
В Посварилася з Лавріном.
Г Виявила бажання жити самотньо.

6. «М’яке серце і ліричну вдачу» (І. С. Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я») мав...
А Карпо.
Б Омелько.
В Лаврін.
Г Син Карпа.

7. Хто і кому з персонажів повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» дав саме таку образну характеристику: «На словах, як на цимбалах грає, а де ступить, то під нею лід мерзне, а як гляне, од її очей молоко кисне»?
А Мелашка свекрусі;
Б Кайдашиха Мелашці;
В Кайдашиха Мотрі;
Г Мотря свекрусі;
Д Мелашка Мотрі.

8. « Невеличка на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгообраза, повновидна, з тонким носиком... ». Це портрет...
А Мотрі.
Б Дочка Мелашки.
В Марусі.
Г Мелашки.

9. Як називається твір І. Нечуя-Левицького, центральна постать якого — онук запорізького лицаря Байди?
А «Іван Виговський»;
Б «Хмари»;
В «Афонський пройдисвіт»;
Г «На Кожум’яках»;
Д «Князь Ієремія Вишневецький».

10. Панаса Мирного в українській літературі вважають...
А Романтиком.
Б Засновником критичного реалізму.
В Майстром-пейзажистом.
Г Корифеєм української прози.

11. Перший друкований художній твір Панаса Мирного — це...
А «П’яниця».
Б «Лихо давнє й сьогочасне».
В «Лихий попутав».
Г «Лимерівна».

12.Де вперше окремою книжкою було видрукувано роман Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»?
А у Женеві;
Б у Відні;
В у Санкт-Петербурзі;
Г у Варшаві;
Д уЛьвові.

13. Роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» складається з такої кількості частин...
А П’яти.
Б Семи.
В Чотирьох.
Г Дев’яти.

14.  Хто з персонажів твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» висловлює такі думки «Ні, краще тихо, мирно, чесно заробляти й поживати… А дасть Господь діток діждати, — вигодуємо, виростимо їх на добрі і до школи віддамо… Хай змалку вчаться… Може, вони в книжках тих вичитають, як ще краще жити, ніж ми з тобою!»?
А Чіпка;
Б Галя;
В Грицько;
Г Христя.
Д батько Максима.

15. Кого так описує Панас Мирний у романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»: «Високого зросту, статний, бравий, широкоплечий, як із заліза збитий, а до того ще й меткий, як заєць, співун, реготун…»?
А Максима Гудзя;
Б Мирона Гудзя;
В Чіпку;
Г Грицька;
Д Остапа Хруща.

16. Вкажіть основні риси творів Панаса Мирного:
1 увага до соціальної проблематики;
2 висвітлення порочної буржуазної моралі;
3 зображення типів «нових людей» епохи, вмотивованість їх поведінки і вчинків;
4 ідеалізація відсталих, консервативних рис селянства;
5 гуманізм, розкриття духовного світу персонажів;
6 романтизація усіх персонажів;
7 проведення ідей просвітительського реалізму.

17. Першою збіркою І. Франка вважається...
А «Зів’яле листя».
Б «Баляди і розкази».
В «З вершин і низин».
Г «Мій ізмарагд».

18. Мотив збірки «Зів’яле листя» І. Франка — це любов...
А До страждаючого поневоленого народу.
Б Матері-України.
В Краси природи рідного краю.
Г Жінки, яка не захотіла відповісти взаємністю.

19. У чому трагізм Мойсея? (І. Франко «Мойсей»)
А У непорозумінні його з народом.
Б Зрадництві країни.
В Тривалій хворобі і передчасній смерті.
Г Невмінні керувати масами.

20. М. Коцюбинського вважають...
А Музично обдарованим.
Б Ліриком.
В Сонцепоклонником.
Г Романтиком.

21.  Вкажіть на найсуттєвіші ознаки новели нового типу у творчості М. Коцюбинського:
А) драматизм та експресивність;
Б) ліризм та експресивність;
В) ліризм і науковий психологізм;
Г) психологізм і науковий реалізм

22. Що є кульмінацією твору М. Коцюбинського «Intermezzo»?
А Прощання митця з селом.
Б Зустріч ліричного героя з селянином.
В Слухання героєм твору музики природи, яка оздоровила його, надала натхнення для нової праці й боротьби.
Г Переживання ліричного героя.

23. «Intermezzo» за тематикою творів М. Коцюбинського належить до такої групи...
А Художнє відображення волелюбності трудового народу.
Б Проникнення у внутрішній світ людини.
В Викриття справжньої суті лібералізму.
Г Роль і місце поета в суспільному житті.

24.У повісті М.Коцюбинського "Тіні забутих предків"порушені всі названі проблеми, крім:
А) язичництва й християнства                
Б) людини й природи
В) кохання й ненависті                            
Г) митця й суспільства

25.Установіть відповідність у повісті М.Коцюбинського "Тіні забутих предків"
1. Іван             А) видобуває у старий спосіб вогонь
2. Марічка      Б) постійно ворожить,зраджує близькій людині
3. Палагна      В) потопає в Черемоші
4. Ватаг           Г) покидає рідне село й повертається через 6 років  
                          Д) уважає свою дитину підкинутим бісеня
25 - 1-Г  2-В 3-Б 4-А


26. Головна проблема повісті «Земля» Ольги Кобилянської
А) гармонія людини і природи
Б) взаємини між членами родини
В) влада землі над селянином
Г) сила кохання
Д) безправне становище рекрутів у цісарській армії

27. Установіть відповідність («Земля» Ольги Кобилянської)
Героїня                                            Коханий (чоловік) героїні
1.Рахіра                                           А) Сава
2.Анна                                              Б) Тодорика
3.Марійка                                        В) Івоніка
4.Парасинка                                    Г) Михайло
                                                           Д) Петро
27 – 1-А  2-Г  3-В  4-Б

28.«Contra spem spero» Лесі Українки — це утвердження...
А Здорового способу життя.
Б Незламності духу людини.
В Краси і величі природи.
Г Туги за рідним краєм.

29.Леся Українка писала, що її драма «Лісова пісня» була створена на честь...
А «Волинських лісів».
Б «Подільській природі».
В «Поліському краєвиду».
Г «Всьому живому на світі».

30. Чому Мавка у драмі «Лісова пісня» Лесі Українки під час жатви рішуче черкає серпом по своїй руці? Щоб:
А Довести власне протистояння Килині.
Б Не руйнувати красу Русалки Польової.
В Погуляти по лісових хащах.
Г Виявити таким чином протест силам зла.

31. Творчість В. Стефаника зближується...
А 3 експресіонізмом.
Б Романтизмом.
В Сюрреалізмом.
Г Символізмом.

32. В. Стефаник — неперевершений майстер...
А Соціально-психологічної новели.
Б Соціально-побутової повісті.
В Філософського роману.
Г Драматичного твору.

33. На камінному хресті було написано (В. Стефаник «Камінний хрест»)...
А Заповіді Біблії.
Б Уривок з давнього літопису.
В Ім’я Івана Дідуга і його дружини.
Г Молитву-оберіг від непосильної праці.

34.  Залишаючи село, І. Дідух просить сусідів, щоб вони (В. Стефа-ник «Камінний хрест»)...
А Чистили хрест та доглядали порядок біля нього.
Б У святу неділю покропили хрест.
В Писали йому листи про своє життя.
Г Обробляли ту землю, на якій він тяжко працював.

35. В. Винниченко збагатив українську драматургію...
А Проблемно-філософськими п'єсами.
Б Історичними трагедіями.
В Інтимними комедіями.
Г Розважальними водевілями.

36.  Визнання В. Винниченка письменником відбулося після написання ним твору...
А «Краса і сила».
Б «Гріх».
В «Рівновага».
Г «Сонячна машина».




10 клас Українська мова
АПОСТРОФ. ЗНАК М’ЯКШЕННЯ
Виконання тестових завдань
Варіант 1

 1. Ненаголошені  [е]  та  [и]  у  вимові  зближуються  і  вимовляються:
А  то як  [ее], то як  [ие];
Б  як  [еи];
В  як  [ие];
Г  як  [і].

2. Коли пишеться апостроф після губних приголосних?
А  На позначення  їх роздільної вимови перед я, ю, є,  ї;
Б  якщо перед губними немає іншого приголосного, що належав би до кореня;
В  на позначення  їх роздільної вимови перед я, ю,  є,  ї, якщо перед губними немає іншого приголосного, що належав би до кореня  (крім р).

3. Коли пишеться апостроф після р?
А  На початку складу;
Б  у кінці складу;
В  у кінці складу перед я, ю, є,  ї.

4. Коли пишеться апостроф після к та  інших приголосних?
А  У власних назвах у кінці складу перед я, ю, є,  ї;
Б  у власних назвах перед я, ю, є,  ї;
В  у кінці складу перед я, ю, є,  ї.

5. Позначте рядок, у якому в усіх словах правильно вжито м’який знак.
А  Зменьшити, дрібненько, кобзарь, кількість;
Б  цяцькатись, шпиндель, візьміть, кіньчик;
В  няньчити, дізнається, медальйон, принесіть;
Г  на сопільці, уманський, український, сядеш.

6. Позначте  рядок,  у якому  в  усіх  словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.
А  Т..охкати, учител..с..кий, піс..ня, сяд..мо;
Б  гарнен..ко, спіл..ніст.., Уман..щина, мізин..чик;
В  щіл..ний, власниц..кий, кін..с..кий, Гор..кий;
Г  людс..кість, т..мяний, різ..бяр, віз..міть.

7. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.
А  Прес-пап’є, Руж’є, торф’яний, фюзеляж;
Б  ком’юніке, Пів’європи, безязикий, барел’єф;
В  Хьюстон, Міньюст, спьянілий, зап’ястя;
Г  дзвякнути, надвязати, миш’як, рутв’яний.

8. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.
А  Дерев..яний, кав..ярня, б..ється, медв..яний;
Б  дріб..язковий, рутв..яний, возз..єднання, підв..язати;
В  зв..язок, повір..я, дит..ясла, лук..янівка;
Г  в..юнкий, необ..їжджений, без..ідейний, сім..

9. Позначте  рядок,  у якому  в  усіх  словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.
А  Трин..кати, близен..ко, велетен..ський, вишен..ці;
Б  змен..шити, ущіл..нювати, запишіт..ся, війс..ко;
В  олівец.., бояз..кий, лікар.., учител..ці;
Г  принос..те, ган..ба, швец.., вознос..ся.

10. Позначте  рядок,  у якому  в  усіх  словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.
А  Пол..с..кий, нян..чити, держал..це, бат..ківс..кий;
Б  рибал..ство, грают..ся, чотир..ом, Коростен..щина;
В  снігурон..ці, гуцул..с..кий, лял..ці, волин..с..кий;
Г  киц..ка, рибал..ці, дівчинон..ці, гал..ченя.

11. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.
А  Роз’яснити, пів’їдальні, транс’європейський, комп’ютер;
Б  п’юпітр, Монтеск’є, порт’єра, Рив’єра;
В  перед’ювілейний, верб’яний, В’ячеслав, розпяття;
Г  без’язикий, пів’юрти, черв’як, арф’яр.

12. Позначте рядок, у якому вживання м’якого знака в усіх словах відповідає нормам українського правопису.
А  Грильяж, попадья, баский, розмазьня, прокинься;
Б  редьці, близькість, в’язькість, федьчишин, тарільці;
В  голівоньці, рибалці, ковальський, рибальство, селянство;
Г  Гриньчишин, Михальчук, безлюдно, женшень, женчики.



Варіант 2

1. У яких випадках ненаголошений  [о] вимовляється як  [оу]?
А  У всіх позиціях;
Б  лише в деяких словах перед складом з наголошеним  [у];
В  у всіх словах перед складом з наголошеним  [у];
Г  лише в деяких словах перед складом з ненаголошеним  [у].

2. Коли апостроф не пишеться у власних назвах?
А  У середині складу після к  та  інших приголосних;
Б  у  тих випадках, коли я, ю,  є,  ї позначають м’якість попереднього приголосного;
В  коли ці власні назви — прізвища.

3. Коли  апостроф  не  пишеться  після  губних  приголосних  у  загальних назвах?
А  Коли  перед  буквами  б,  п,  в,  м,  ф,  що  позначають  губні приголосні, стоїть інша буква на позначення приголосного (крім р), який належить до кореня слова;
Б  коли перед губними стоїть  інша буква на позначення приголосного;
В  коли перед губними стоїть  інша буква на позначення приголосного  (крім р).

4. Коли апостроф не пишеться після р?
А  У кінці складу перед я, ю, є,  ї що позначають один звук;
Б  якщо  перед  р  є  інший  приголосний, що  належить  до  кореня;
В  після р на початку складу, якщо наступні я, ю, є,  ї позначають один звук після м’якого приголосного.

5. Позначте  рядок,  у якому  в  усіх  словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.
А  Пол..с..кий, нян..чити, держал..це, бат..ківс..кий;
Б  рибал..ство, грают..ся, чотир..ом, Коростен..щина;
В  снігурон..ці, гуцул..с..кий, лял..ці, волин..с..кий;
Г  киц..ка, рибал..ці, дівчинон..ці, гал..ченя.

6. Позначте рядок, у якому вживання м’якого знака в усіх словах відповідає нормам українського правопису.
А  Грильяж, попадья, баский, розмазьня, прокинься;
Б  редьці, близькість, в’язькість, федьчишин, тарільці;
В  голівоньці, рибалці, ковальський, рибальство, селянство;
Г  Гриньчишин, Михальчук, безлюдно, женшень, женчики.

7. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.
А  Кур..єр, зішкр..ябувати, св..ято, тьм..яний;
Б  льоном..яльний, слов..янин, розв..язок, двох..ярусний;
В  маз..юкати, з..юрмитися, арф..яр, медв..яний;
Г  зів..янути, моркв..яний, торф..яний, цв..яшок.

8. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.
А  Дерев..яний, кав..ярня, б..ється, медв..яний;
Б  дріб..язковий, рутв..яний, возз..єднання, підв..язати;
В  зв..язок, повір..я, дит..ясла, лук..янівка;
Г  в..юнкий, необ..їжджений, без..ідейний, сім..янин.

9. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.
А  Св’ятослав, прицвяхувати, пів’яблука, лавуаз’є;
Б  розм’якнути, різьбяр, Х’юстон, півогірка;
В  транс’європейський, черв’як, сурмяний, св’ятенник;
Г  конс’єржка, медвяний, напів’японець, духм’яний.

10. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.
А  Прес-пап’є, Руж’є, торф’яний, фюзеляж;
Б  ком’юніке, Пів’європи, безязикий, барел’єф;
В  Хьюстон, Міньюст, спьянілий, зап’ястя;
Г  дзвякнути, надвязати, миш’як, рутв’яний.

11. Позначте рядок, у якому не порушено правила вживання апострофа.
А  Роз’яснити, пів’їдальні, транс’європейський, комп’ютер;
Б  п’юпітр, Монтеск’є, порт’єра, Рив’єра;
В  перед’ювілейний, верб’яний, В’ячеслав, розпяття;
Г  без’язикий, пів’юрти, черв’як, арф’яр.

12. Позначте  рядок,  у якому  в  усіх  словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.
А  Трин..кати, близен..ко, велетен..ський, вишен..ці;
Б  змен..шити, ущіл..нювати, запишіт..ся, війс..ко;
В  олівец.., бояз..кий, лікар.., учител..ці;
Г  принос..те, ган..ба, швец.., вознос..ся.









10 клас Українська мова        КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 1

«Стилістика мови. Культура мовлення. 
Стилістичні засоби фонетики»

Варіант 1

Ø    Завдання 1–6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких  лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Стилістика вивчає…
А)  культуру мовлення;             
Б)  мовлення як сукупність мовних дій;
В)  виражальні мовні засоби  і  стилі мовлення;
Г)  лексику, фразеологію, морфологію, синтаксис.

2. Емоційно-експресивне забарвлення мовних явищ і поняття синонімії — невід’ємний компонент…
А)  мовної норми;    Б)  розмовного стилю;   
В)  мовлення людини;   Г)  стилістики мови.

3. Вищий рівень володіння мовою характеризується…
А)  чистотою, правильністю мовлення;
Б)  емоційністю, виразністю, комунікативною доцільністю мовлення;
В)  дотриманням орфоепічних правил;
Г)  милозвучністю мови.

4. Співвідношення між буквами і звуками української мови подано в рядку…
А)  32 букви і  32 звуки;               Б)  33 букви і  23 звуки;
В)  28 букв і  38 звуків;                 Г)  33 букви і  38 звуків.

5. У яких випадках  губні  звуки перед йотованими можуть  звучати твердо?
А)  якщо між ними  і  голосним вимовляється  [й];
Б)  при швидкому темпі мовлення;
В)  завжди;
Г)  у словах  іншомовного походження.

6. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.
А)  Здоров..я, валер..янка, моркв..яний, м..ята;
Б)  Пір..їнка, з..єднати, трав..янистий, повітр..яний;
В)  Надвечір..я, зор..яний, сув..язь, солов..їний;
Г)  Різнотрав..я, торф..янистий, п..янкий, під..їхати;

Ø    Завдання 7–10 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише три правильні варіанта. Потрібно вибрати три правильні варіанта відповіді.

7. Позначте три рядки, у яких у  словах пропущений м’який знак.
А)  Павутинці, тонший, ріжте, рибонці;          
Б)  квітонці, кобзар, менший, держално;
В)  гуцулський, весняний, голці, підносся;    
Г)  онучечці, Харків, шістсот, дівчинці;
Д)  корабельня, балабончик, цяцькатись, кузня;
Е)  галинчин, женьшень, дівчиноньці, бриньчати.

8. У яких рядках правильно виділено наголошені голосні у словах?
А)  Покрова’;              Б)  Водо’хреще;              В) Вели’кодня (від Великдень);
Г)  Полтавщи’на;       Д Луки’ч  (від Лука);     ЕІллівна (від  Ілля).

9. У якому рядку звуки  [у] —  [в] розрізняють значення слів?
А Вправа, вклад;       Б)  урожай, вчинок;        В)  вголос, увечері;
Г)  уміння, учення;      Д)  враження, вступ;      Е)  устав, уряд.

10. Прийменник у слід уживати у  словосполученнях яких рядків?
А)  експонат  (в, у)  музеї,  птах  (в, у)  небі,  участь  (в, у)  форумі;
Б)  поїхати  (в, у)  відрядження,  наймиліше  (в, у)  світі,  здали (у, в) архів;
В)  побувати  (в, у)  львові,  квітник  (в, у)  саду,  залишиться  (у, в) спогадах;
Г)  оселя  (в, у)  рушниках,  віра  (в, у)  безсмертя,  вишня  (в, у) цвіту;
Д)  прийшов  (в, у)  дім,  прочитав  (в, у)  журналі,  зустрілися  (в, у) фойє;
Е)  дізнався  (в, у)  фахівця,  книга  (в, у)  професора,  відлитий (в, у) бронзі.

Ø    Текст із завдання 11 складається з п’яти речень. Прочитайте текст. Виконайте подані після нього завдання. Це завдання має три правильні варіанта відповіді. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати речення, позначені цифрою.

11. Прочитайте текст. Виконайте подані після нього завдання.
1. Воскреснемо, брати (й, і) сестри, бо земля наша хоч розіп’ята на хресті історії, але жива. 2. Воскреснемо, бо ми живемо на цій Богом даній землі, (й, і) рідне небо усміхається нам зі своєї високості. 3. Воскреснемо, бо світить нам (у, в) віки пророцтво Тараса: «Не вмирає душа наша, не вмирає воля». 4. Немає (у, в) Україні кращого неба, ніж небо твоєї малої Батьківщини. 5. А через (у, в)сю Україну, посеред щедротних  степів  (й,  і)  ланів,  бандурно пливе Дніпро-Славутич — історичний символ й образ України.
А  У яких реченнях слід ужити літеру у?
Б  У яких реченнях слід ужити прийменник й?

Ø    Завдання 12 передбачає встановлення відповідності. До кожного  рядка,  позначеного  цифрою,  потрібно дібрати  відповідник, позначений буквою.

12. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть  відповідник, позначений буквою.
1.  Наголос не розрізняє значень і форм слів.
2.  Наголос розрізняє лексичне значення слів.
3.  Наголос розрізняє граматичне значення слів.
                         А)  Запа’льний — запальни’й, ро’зділ — розді’л;
                         Б)  за’вжди — завжди’, по’милка — поми’лка;
                         В)  зо’рі — зорі’, наси’пати — насипа’ти.

Варіант 2

Ø    Завдання 1–6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Культура мовлення розглядає…
А)  дотримання мовних норм;
Б)  мову й мовлення;
В)  відбір виражальних мовних засобів для їх функціонування в мовленні;
Г)  стилістику мови й  стилістику мовлення.

2. До загальних ознак функціонального стилю належать…
А)  поняття синонімії та емоційно-експресивне забарвлення;        
Б)  стильові риси;
В)  дотримання мовних норм;                      
Г)  структурованість, логічність й науковість.

3. Нижчий рівень володіння мовою характеризується…
А)  використанням  жаргонізмів,  діалектизмів,  розмовно-зниженої лексики;
Б)  емоційністю, виразністю, комунікативною доцільністю мовлення;
В)  стилістичною нормою;
Г)  чистотою, правильністю мовлення.

4. Правильне співвідношення голосних і приголосних звуків подано в рядку…
А)  10 голосних  і 23 приголосних звуки;      
Б)  10 голосних  і 28 приголосних звуків;
В)  6 голосних  і 33 приголосних звуки;         
Г)  6 голосних  і 32 приголосних звуки.

5. Дзвінкий  [г] перед глухим  [т] звучить як…
А)  [х];             Б)  [ґ];                    В)  [г];             Г)  [к].

6. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом.
А)  Безвітр..яний, бур..ян, з..їзд, верф..яний;
Б)  В..ячеслав, плем..я, трьох..ярусний, львів..яни;
В)  пуп..янок, кучер..явий, надв..язати, Св..ятослав;
Г)  без..ядерний, м..яч, арф..яр, мавп..ячий.

Ø    Завдання 7–10 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише три правильні варіанта. Потрібно вибрати три правильні варіанта відповіді.

7. Позначте  три  рядки,  у  яких  правильно  написано  всі  слова з м’яким знаком.
А)  Намагаються, заморозь, доньчин, спільчанський;
Б)  стрілецький, військо, звертаються, Горький, крамниць;
В)  працьовитий, восьмий, місяць, виходьте, легенько;
Г)  кіньський, кухонь, вишенка, лікарь, складаются;
Д)  бринчати, деренчати, пилинці,  їдальня;
Е)  вузький, няньчин, друкарень, стань, Мельничук.

8. У словосполученнях яких рядків поставлено правильно наголоси?
А)  Вишивані сорочки;        Б)  видання книжок;         В)  новий каталог;
Г)  люблю солодощі;          Д)  урочистий випадок;      Е)  навчання в школі.

9. Чергування перших  звуків можливе у  всіх  словах яких рядків?
А)  Україночка, увічливий,  імення, вщухнути, ущент;
Б)  йти, вбрід, удосвіта, вклеєний, вчительство;
В)  взаємини, узбіччя, ураган,  ідеолог, власник;
Г)  вродливиця, учасник,  інакший, взуття, урочище;
Д)  уперше, впродовж, ймовірно, все одно, вчений;
Е)  втрьох, вдосконалити, вбрання, уява, укладач.

10. чергування  і — й дотримано в яких рядках?
А)  Троянди й виноград, атом і ядро, мить і вічність, сучасник і свідок;
Б)  злагода  і  єдність,  дуб  і  береза,  гуде  й  шумить,  Олена і Єгор;
В)  тихо  і  тепло,  мороз  й  сніг,  графіка  і  орфографія,  Ірина й Ярослав;
Г)  правда  і  кривда,  у  книзі  йдеться,  прозаїки  й  поети, Леся і Юрій;
Д)  любов й ненависть, гори й яри, ґречний й привітний, день й ніч;
Е)  пава  і  ґава,  ліс  і  степ,  Клара  й  Яків,  досвідчений  вчитель.

Ø    Текст  із  завдання  11  складається  з  п’яти  речень. Прочитайте текст. Виконайте подані після нього завдання. Це завдання має три правильні варіанта відповіді. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати речення, позначені цифрою.
11. Прочитайте текст. Виконайте подані після нього завдання.
1. Воскреснемо, брати (й, і) сестри, бо земля наша хоч розіп’ята на хресті історії, але жива. 2. Воскреснемо, бо ми живемо на цій Богом даній землі, (й, і) рідне небо усміхається нам зі своєї високості. 3. Воскреснемо, бо світить нам (у, в) віки пророцтво Тараса: «Не вмирає душа наша, не вмирає воля». 4. Немає (у, в) Україні кращого неба, ніж небо твоєї малої Батьківщини. 5. А через (у, в)сю Україну, посеред щедротних  степів  (й,  і)  ланів,  бандурно  пливе Дніпро-Славутич —  історичний символ й образ України.
А)  У яких реченнях слід ужити сполучник  і?
Б)  У яких реченнях слід ужити прийменник  в?

Ø    Завдання 12 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка,  позначеного  цифрою,  потрібно  дібрати  відповідник, позначений буквою.

12. До  кожного  рядка,  позначеного  цифрою,  доберіть  відповідник, позначений буквою.
1. Наголос не розрізняє значень і форм слів.
2. Наголос розрізняє лексичне значення слів.
3. Наголос розрізняє граматичне значення слів.
                 А)  Замок замок, приклад приклад;
                 Б)  ноги — ноги, засипати — засипати;
                 В)  зокрема — зокрема, весняний — весняний.





Немає коментарів:

Дописати коментар